Poprzednie podsumowanie tygodnia poświęciliśmy tworzeniu doznań, w którym to procesie często niebagatelną rolę pełni sztuka. Tym razem, nie odbiegając nawet zbytnio od wcześniejszego tematu, zwrócimy uwagę na marketingową rolę wzornictwa.
Nazwa „wzornictwo” nie jest może najszczęśliwsza, ponieważ kojarzy się bardziej z „formami przemysłowymi”. Trafniejsze, a na pewno zdecydowanie bardziej współczesne wydaje się tutaj zdobywające sobie w Polsce coraz większą popularność angielskie określenie design. Jest ono też niewątpliwie pojęciem szerszym, nie obciążonym odniesieniami do przedmiotów tylko użytecznych. W dzisiejszym podsumowaniu koncentrujemy się więc na różnych obliczach tego, co we współczesnym marketingu zwie się designem.
Na początek warto wspomnieć o prawdziwej kopalni designowych pomysłów. Z początkiem czerwca czeka nas kulminacyjny moment 20. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Najbardziej interesującą nas kategorią konkursową jest z oczywistych względów „plakat reklamowy”. Będzie z czego wybierać, bo łączna liczba prac we wszystkich kategoriach grubo przekracza dwa tysiące.
O wyjątkowości jubileuszowego Biennale świadczy m.in. to, że plakaty zapowiadające i – nomen omen – reklamujące to wydarzenie przygotowane zostaną przez dziesięciu wybitnych artystów z całego świata. Fakt ten oraz ranga twórców spotykających się w czerwcu w Warszawie pozwalają spodziewać się prawdziwej fali nietuzinkowych konceptów, które stać się mogą przyczynkiem do niejednego designerskiego projektu.
Trzeba jednak przyznać, że tradycyjny plakat znajduje się obecnie w defensywie wobec nowatorskich nośników reklamowych. A taki nośnik również może być elementem designu produktu. Niedawno rozstrzygnięto konkurs „PRO – gdzie nas jeszcze nie było”, dotyczący poszukiwań innowacyjnych rozwiązań reklamowych, przede wszystkim właśnie w dziedzinie nośników. Jednym z ciekawszych pomysłów było wykorzystanie… podeszew butów. Taka reklama może być skuteczna np. w kościele.
Dla tych, którzy podeszwy wykorzystują głównie do naciskania pedału gazu, mamy coś od szwedzkiego producenta samochodów. Volvo Design to rozpoczynający się właśnie projekt marketingowy, na który oprócz standartowych prezentacji koncepcyjnego modelu YCC składa się także szereg dodatkowych działań. Spotkania z dziennikarzami, zajęcia, wykłady oraz wystawy związane ze sztuką designu i szwedzką kulturą – to przykładowe elementy programu promocyjnego Volvo (zob. też Volvo, Przez kobiety dla Volvo, „MpK-T”, nr 127, 18.05.2006).
Amatorzy luksusowych aut to często również koneserzy alkoholi „z najwyższej półki”. W związku z pracą nad wizerunkiem swoich win, na zaproszenie właściciela największej w Polsce sieci winiarni do Warszawy przybył Gerard Depardieu. W branży winiarskiej szczególnie ceni się konserwatyzm i podkreśla tradycję. Niewskazany jest zatem przesadnie rewolucyjny design produktów lub plastycznie zbyt nowatorskie podejście do promocji. Na szczęście dla wina marketing dysponuje szerokim wachlarzem instrumentów.
Nieco łatwiej ma w tym względzie producent piwa Piast. Właśnie rozpoczęła się kampania billboardowa, która jest dla nas okazją do zaobserwowania nowego wzornictwa będącego częścią odświeżonego wizerunku marki. Jednym z kluczowych elementów kampanii staje się nowy design etykiet, podkreślający „wrocławskość” Piasta.
Kiedy grafika jest jedną z zasadniczych cech produktu, ale możliwości jej udoskonalania są z jakichś powodów ograniczone, można posłużyć się innymi metodami. Taką właśnie odmienną metodę zastosowało pewne stowarzyszenie popularyzujące gry planszowe. Efektem jest Festiwal Popularnych Gier Towarzyskich Monopoly Warsaw Open 2006. W całej akcji najważniejszym aspektem staje się jednak „towarzyskość” gier planszowych, a nie atrakcyjność ich designu.
Grą, która już niedługo rozpali wszystkich kibiców na świecie, jest futbol. Z okazji mundialu Coca-Cola przygotowała dla swego sztandarowego napoju specjalną, piłkarską butelkę. Wzornictwo dopasowano więc nie tyle do produktu, co do okoliczności.
Warto wspomnieć, że „okoliczności”, o których mowa, czyli mecze finałów mistrzostw świata, będzie można oglądać w obiektach sieci Multikino. Gratka tym większa, że po raz pierwszy w Polsce zastosowany zostanie system emisji HDTV.
Szybki rozwój e-marketingu sprawia, że rola designu w coraz większym stopniu dotyczyć będzie nie samego produktu, ale jego otoczki. Internet, opierając się na grafice, jest dla owej otoczki środowiskiem bardzo naturalnym. Wciąż jednak zasadniczy design „żyje” w świecie realnym, tak jak realne są produkty, których dotyczy. Póki co, można się na szczęście „odrealnić” bez zaglądania do Sieci. Warszawska wystawa plakatu będzie do tego wyjątkowo dobrym miejscem.