Marketing

Nadchodzi neuromarketing

Nowy Rok to nowe wyzwania, nowa nadzieja, nowe obawy – zwłaszcza w dobie nadchodzącego kryzysu. To także czas, gdy warto sięgnąć po nowe idee i pomysły, wzbogacić wiedzę o teorie, które w dłuższej perspektywie mogą zracjonalizować wydatki na marketing.

Już w lutym będą mieli Państwo pierwszą wielką ku temu okazję: kongres Neuroconnections w Krakowie. To prawdopodobnie największe i jak dotąd jedyne tej rangi wydarzenie w naszej części Europy.
Marketing przy Kawie
objął je patronatem.

Każdy słyszał chyba o neuromarketingu, my sami pisaliśmy o nim już cztery lata temu. Niemniej jest to nadal temat świeży i… kontrowersyjny. Zresztą jak każdy związek nauki z biznesem. Neuromarketing jest jednak godną uwagi próbą zastosowania dobrze rozwiniętej nauki do praktyki marketingowej.

Wśród pionierów zastosowań biznesowych i popularyzatorów neuromarketingu czy nawet szerzej – zastosowań nauk kognitywnych w biznesie warto wymienić szczególnie Rafała Ohme z LABoratory oraz Marka Kasperskiego z MRM Worldwide.

Początki kariery Rafała Ohme poznamy czytając Tajne służby kapitalizmu Vadima Makarenki, zaś na stronach Lab-oratorium znajdziemy polecane lektury oraz pokaźny zbiór tekstów popularyzujących temat neuromarketingu i psychologii poznawczej (niestety zniknęła seria artykułów publikowanych swego czasu w „Briefie”).

W „Marketingu przy Kawie” opublikowaliśmy wywiad nie tylko z Rafałem Ohme, lecz również z Kacprem Osieckim z tej samej firmy (posumowanie kongresu, na którym dyskutowane były problemy zastosowania neuronauk w marketingu). Dociekliwi natrafią też w Sieci na tekst z Marketing & More, który wylewa dziecko z kąpielą, podważając sens prowadzenia badań naukowych w marketingu oraz negując wartość poznawczą tej młodej dziedziny wiedzy.

W MRM Worldwide pracuje W ThinkLab pracuje natomiast Marek Kasperski (poprzednio w MRM Worldwide do końca września 2008) , niestrudzony popularyzator cognitive science w Polsce. Jego serwis kognitywistyka.net stanowi chyba najbardziej wszechstronne źródło wiedzy na temat szeroko pojętych nauk o poznawaniu, których neuromarketing jest jednym z twórczych zastosowań. Obecnie Marek zajmuje się projektowaniem interfejsów i ich użytecznością. Niestety nie wystąpi na kongresie. Na pocieszenie mamy Martina Lindstroma, Roberta Heatha czy Szymona Gutkowskiego.

Niech to wystarczy na zachętę, na zaostrzenie apetytu. Aby zdobyć najbardziej aktualną wiedzę, należy wybrać się na Neuroconnections.
Zapraszam do Krakowa!

Tymczasem nieco linków do przydatnych zasobów:

Neuromarketing

Związki nauki z marketingiem

Antropologia i semiotyka (na deser)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.