Marketing

Zasady dobrej reklamy sprzed stu lat

W artykule sprzed dwóch lat bodajże „Bez tabu. Polska reklama prasowa sto lat temu” Agnieszki Janiak-Jasińskiej (Portalhandlowców.pl, 10.02.2006, źródłem drukowanym będzie A. Janiak-Jasińska, Bez tabu : polska reklama sto lat temu, Mówią Wieki, 2002, nr 3, s. 18-23), który sam w sobie jest interesujący, natrafiłem na godną zapamiętania listę:

Dziesięć przykazań dobrej reklamy ustalonych na kongresie agentów w Baltimore w 1910 roku:

  1. Nie będziesz w reklamie kłamał, tylko mówił najistotniejszą prawdę.
  2. Nie zanudzisz czytelnika zachwalaniem tej prawdy, jeno podasz mu ją w sposób barwny, świeży, nowy, zajmujący, bardziej zajmujący niż felieton utalentowanego nowelisty.
  3. Nie będziesz ganił w niej bliźniego konkurenta, jeno mówił o sobie i to w tali sposób, aby czytelnik zrozumiał, że produkt twój jest największym cudem świata.
  4. Ta reklama staje się przyjacielem i doradcą czytelnika, która potwierdza sprawdzone przez niego doświadczenie. Zatem powtórna reklama, obliczona na czytelników, którzy mieli już czas na zbadanie poprzednio zachwalanego produktu, powinna być silniejszą i bardziej pomysłową niźli pierwsza.
  5. Do kreślenia treści reklamy używaj najlepszych piór. Do ilustrowania klisz zamawiaj najlepszych artystów.
  6. Nie gardź żadnym środkiem reklamy, tylko przystosuj ją do celu potrzebnego. Na zasłonie teatralnej nie zachwalaj pensjonatu dla młodych dziewcząt, a w piśmie humorystycznym zakładu pogrzebowego. Gdy zrozumiesz ton, środowisko i inteligencję odbiorców dziennika lub zakładu, w którym się ogłaszasz, schwyciłeś jądro rozgłosu i moc narzucenia woli swej całym masom.
  7. Unikaj krzyczących sposobów rozgłosu z wieży; przestań wierzyć w reklamy na skałach i wodospadach. Podróżny uśmiechnie się po raz pierwszy, a potem jeżeli jest inteligentny, złorzeczy szpecącemu plakatowi. O nieinteligentnego zaś nie dbaj. Nic łatwiejszego jak ośmieszyć przez niezręczną reklamę dobry nawet artykuł.
  8. Trzymaj się przeważnie prasy obliczonej na czytelników ze wszystkich sfer i myśl o tem, aby czytelnikowi uczynić niespodziankę. Gdy w różnych rubrykach w urozmaiconej formie odczyta twe ogłoszenie jednego dnia, nabierze zaufania do twej inteligencji. A kupiec rozumny nie może być oszustem i daje towar rzetelny.
  9. Posiłkuj się coraz częściej drutem telegraficznym. Działając na odległość, ogłaszaj jednego dnia równocześnie na całej kuli ziemskiej. Wynik będzie nieprawdopodobnie wielki.
  10. Nie zadłużaj się na reklamę. Ten wydatek tak samo, jak komorne lub podatki, ponosić winieneś ze świeżego grosza środkami rozporządzalnymi mierz rozmiary swych przedsięwzięć.

2 thoughts on “Zasady dobrej reklamy sprzed stu lat”

  1. A czy można poprosić poprawny adres bibliograficzny do cytatu z książki Agnieszki Janiak-Jasińskiej i więcej szczegółów o „kongresie agentów w Baltimore w 1910 roku”? Oraz oczywiście zaznaczyć granice cytatu?

  2. Już uzupełnione. Ostatecznie chyba źródłem jest artykuł z Mówią Wieki z 2002 roku. O kongresie agentów poszukam informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.