Edukacja, zgodnie ze słowami Andreasa Steinle z Instytutu Prognozowania Przyszłości w niemieckim Kelkheimz, to jeden z megatrendów nadchodzących lat. W gospodarce opartej na wiedzy tworzy się ogromny rynek zarówno na techniki samodoskonalenia, jak i zdobywania nowych umiejętności.
Gdzie komunikacja jest Bogiem, nie mogą jej czcić eremici. Współczesny rynek i nowoczesne branże byłyby niczym bez umiejętności pracy w grupie. Czasem wystarczy wspólna dyskusja czy spotkanie branżowe, jak BarCamp albo urodzinowe spotkanie Kraków PR, czasem dobrze jest opanować dodatkowo umiejętność organizowania takiego spotkania, co ma gwarantować konferencja o konferencjach.
Wszystko może być przedmiotem konsultacji i nauczania: wybór produktu w porównywarce cen, prawidłowa pielęgnacja jamy ustnej, czy korzystanie z Internetu. Wierzymy, że poznanie cudzego zdania i wiedzy to droga do podejmowania trafnych decyzji.
Z jednej strony jest to wyraz profesjonalizacji pewnego zakresu usług, ich wejścia w zakres wymiany handlowej, a wyjścia z obszaru społecznej współpracy; z drugiej – to wyraz potrzeby udokumentowania nabytych umiejętności, choćby najbardziej banalnych.
Przesadą byłoby napisanie w tym kontekście, że nawet Maciej Stuhr uczy się czegoś od swego taty, gdy wspólnie tworzą reklamę Raiffeisen Banku. Ale spot wart jest chwili uwagi, chociaż to tylko sponsorowana rozrywka.