Marketing

Pachnąca edukacja

O tym, że zapach chleba i kawy pobudza do zakupów wie chyba każdy. Ostry, apetyczny zapach kebabu albo pieczonego kurczaka również potrafi zniewolić.

Czy zapach może prowokować do nauki? British School wierzy, że tak i postanowiła uczynić z zapachu element swojej identyfikacji – już nie wizualnej, ale „zmysłowej”, tworząc element marketingu doznań (experiential marketing). Sięganie po uwagę człowieka poprzez bardziej pierwotne zmysły niż wzrok i słuch może sprawdzić się w przenikniętym mediami świecie. Podlegają słabszej kontroli i nie poddają się łatwo refleksji. Tylko czy zapach w szkole językowej nie będzie rozpraszać?

Poza tym istnieje spore zróżnicowanie kulturowe w postrzeganiu zapachów. Jak przekonuje Henkel, w różnych częściach świata inne zapachy kojarzą się na przykład z czystością. W Norwegii i Portugalii płyny do czyszczenia pachną sosną, w Niemczech i Austrii – cytryną i pomarańczą, we Francji świeżość kojarzy się z zapachem lawendy, a w Hiszpanii i we Włoszech synonimem czystości jest zapach chloru Co ciekawe, tego typu przyzwyczajenia można jednak kształtować, a nawet więcej – podlegają one modzie.

Skoro jesteśmy już przy modzie: istnieje różnica między tym, co stare, a tym, co przestarzałe. To drugie budzi rozbawienie, podkreśla komizm sytuacji, zaś stare jeśli nie budzi jeszcze szacunku, to przynajmniej pewną nostalgię. Angielscy komicy z grupy 118118 wygląd mają wyjątkowo przestarzały i bawią nas parodiami reklam, o których oczywiście pisaliśmy. Obecnie przywołani zostali, bowiem ich celem w Wielkiej Brytanii jest promocja bezpłatnego numeru informacji o firmach, a właśnie ten sam numer przyjęła Panorama Firm oferując podobną usługę – wzbogacając żółty przekaz wizualny o dodatkowe doznania słuchowe. Może dorobimy się też kolejnej grupy wesołków w coraz zabawniejszej polskiej reklamie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.