Marketing

Informacja a perswazja w public relations

O branży public relations wiele można powiedzieć, ale na pewno nie to, że „najgorszy miesiąc to kwiecień”. Branża ta, choć zwykle i tak bardzo aktywna, intensyfikuje właśnie swe działania.

Jeszcze dziesięć lat temu, gdy jeden z producentów proszków do prania oferował je w postaci skoncentrowanej, nie spotkało się to ze zrozumieniem – zgodnie ze zdrowym rozsądkiem proszku należało sypać garść, a nie łyżeczkę. Dopiero teraz Europa Środkowo-Wschodnia dojrzewa do idei, że może być inaczej. Właśnie ruszył duży projekt z zakresu edukacji rynku, mający za zadanie przekonać kobiety, że nie liczy się ilość proszku, lecz jego jakość i koncentracja. To przykład działania z zakresu nowoczesnego PR, wykorzystującego reklamę jako jeden ze środków nauczania.

Edukacja branżowa może mieć również inne, bardziej informacyjne oblicze. Agencja Nowe Media PR rozpoczęła wydawanie branżowego kwartalnika na zlecenie firmy nowych technologii T4B. Czasopismo skupia się na zastosowaniach nowoczesnych systemów teleinformatycznych i przeznaczone jest dla kadry zarządzającej.

Przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, oprócz uczuć, jakimi darzy się kooperanta, istotną rolę odgrywają rzetelne dane. Publikacje branżowe mogą być jednym z narzędzi przekazywania wartościowych informacji, o ile nie są jawnie promocyjne – to bowiem od razu je dyskwalifikuje w oczach potencjanych czytelników. Sam rynek wymusza rzetelność.

Nauka i rozrywka to zasady rządzące z kolei nowym serwisem Danonków przeznaczonym dla mam. Porady dla mam, rozrywka dla dzieci i serwis produktowy stanowią obecnie standard wiążący marketing internetowy z public relations. Podobny w charakterze serwis otworzyła również firma Nestle, skupiając się jednak na tematyce wellness. W tym serwisie dostępne jest dodatkowo forum, element szczególnie istotny w marketingu internetowym skierowanym do kobiet.

Posmak przemyślanego działania PR ma także przeciek informacji na temat pojawienia się Amazon.com w serwisie 9sekund.pl. Serwis ten oferuje porównania cen z wielu sklepów i platform aukcyjnych. Naturalną koleją rzeczy wydaje się nawiązanie współpracy z największym sklepem internetowym.

Pozostając w kręgu działań nieformalnych – powstał blog biznesowy Frosty. Pracowniczy pamiętnik ma służyć za narzędzie promocji firmy, świadczyć o jej ludzkim wymiarze, zbliżać pracowników i ich klientów. Na razie jednak bardziej przypomina nieformalne uzupełnienie działu informacji prasowych. Niemniej – warto zajrzeć i zastanowić się nad uruchomieniem własnego bloga w firmie.

Działaniom PR sprzyja moda na konkursy. Ruszył konkurs PRO Media House na nowatorskie miejsce pod reklamę. Studenci, bo do nich głównie jest skierowany, mogą wykazać się spostrzegawczością – zauważyć te miejsca, które jeszcze nadają się na nośniki przekazu marketingowego.

Dla młodych kreatywnych grafików przeznaczony jest z kolei konkurs Kanon Twórców, sponsorowany, a jakże, przez Canona.

Interesującą propozycją jest Inspired Quality, konkurs kreatywny współorganizowany przez agencję IQ Marketing i Flash Press Media – firmę oferującą zdjęcia reklamowe. Projektując konkursowe plakaty lub POS-y należy skorzystać z kolekcji zdjęć organizatora. To dobry pomysł na wyłowienie talentów oraz zainteresowanie ofertą firmy.

Rusza także kolejna edycja Obsesji Papieru firmy Cezex. Każdy taki konkurs to dodatkowy sposób przypomnienia o firmie oraz o tym, że stać ją na coś więcej, niż samą sprzedaż. Im firma angażuje się dalej od bezpośredniego działania prosprzedażowego, tym bardziej świadczyć ma to o jej wyrafinowaniu i wartości.

Firma badawcza IBMR Samar wraz z agencją public relations ITBC Communications podsumowują współpracę dziennikarzy i piarowców branży motoryzacyjnej. Chociaż materiały polskich agencji w ocenie żurnalistów są lepsze od zagranicznych, i tak czasem zawierają treści jawnie reklamowe, odrzucane przez media. Zdarza się, że nie zawierają natomiast zdjęć, albo informacji jest zbyt mało. Dziennikarzom brakuje również częstszych osobistych kontaktów z pracownikami public relations. Mimo tych mankamentów, bardzo sobie cenią codzienną współpracę.

Internet zmienił sytuację na rynku usług PR. Chodzi nie tylko o łatwość przekazywania informacji, ale i o zacieranie się granic między zawartością informacyjną a perswazyjną komunikatów. Internauci szukają informacji, porad i rozrywki, zatem należy im ich dostarczyć. Granica między advertorialem a zwykłym artykułem staje się coraz cieńsza. W Internecie artykuły piarowe i „zwykła informacja” przenikają się tak swobodnie, jak nigdy dotąd. I prawie nikomu to nie przeszkadza. Bardziej irytująca jest reklama bannerowa, której coraz bardziej wymyślne formy przerywają kontakt z tekstem.

Jeśli problematyka public relations wydaje się Państwu zajmująca, zapraszamy na Kongres PR do Rzeszowa. Za niecałe trzy tygodnie, 26-28 kwietnia, odbędzie się jubileuszowa, piąta już jego edycja. Ta doroczna impreza gromadzi zarówno przedstawicieli branży, jak i środowiska akademickiego, a tegoroczny program zapowiada się niezwykle bogato. „Marketing przy Kawie” jest patronem medialnym tego przedsięwzięcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.