Nawiązania do kina w reklamie stanowią dość wartki nurt. Zazwyczaj jednak sprawa ogranicza się do znanych z filmów motywów. Bardziej interesujące są próby odnalezienia się reklamodawców w poetyce znanych reżyserów. Być może pamiętają Państwo absolutnie wyjątkowy spot piwa Stella Artois z Zamachowskim i innymi polskimi aktorami – w poetyce Kieślowskiego; albo spot Guinnessa w reżyserii Jonathana Glazera o sile wyrazu produkcji Leni Riefenstahl…
Podczas Nocy Reklamożerców zaprezentowano całą serię reklam szwajcarskich papierosów Parisienne (BAT), wyreżyserowanych przez znanych twórców kina. Podobno powstało 12 spotów (wyświetlanych potem w kinach). Koncern dał wolną rękę wszystkim reżyserom, podobnie jak to (później) uczyniło BMW w swojej słynnej serii filmów publikowanych w Internecie. Chyba udało mi się znaleźć wszystkie.
Poniżej prezentuję dwa z nich, do pozostałych zaś odsyłam linkami do YouTube.
Bracia Coen
Emir Kusturica
Przy okazji widać różnicę między reklamą reżyserowaną przez Kusturicę, a spotem, w którym twórcom wydaje się, że sięgają po jego poetykę.
Pozostali reżyserzy to: Roman Polański, Jean-Luc Godard i Anne-Marie Miéville, David Lynch, Giuseppe Tornatore, Enki Bilal, Wim Wenders, Marc-Henri Wajnberg, Robert Altman i Oliver Paulus.
To rzeczywiście reklamy dla koneserów. Wyżej wymienieni twórcy raczej nie gwarantują łatwej rozrywki. Palacze zaś – no cóż, kiedyś niemal w każdym filmie papieros obrastał w znaczenia, brutalnie odebrane mu ostatnimi laty przez poprawność polityczną i modę na ekologię; dla palaczy Parisienne są one synonimem wyrafinowania. Znani reżyserzy dają im kredyt zaufania własnym, oficjalnie podawanym nazwiskiem. To więcej niż prosty aktor zapraszany do reklamy.
to były piękne czasy, gdy papierosy można było reklamować w tv… paczki nie miały health warningu…
niemniej jednak, szkoda że takie ładne reklamy dotyczyły niestety papierosów..