Marketing

Wyrafinowanie palacza

Nawiązania do kina w reklamie stanowią dość wartki nurt. Zazwyczaj jednak sprawa ogranicza się do znanych z filmów motywów. Bardziej interesujące są próby odnalezienia się reklamodawców w poetyce znanych reżyserów. Być może pamiętają Państwo absolutnie wyjątkowy spot piwa Stella Artois z Zamachowskim i innymi polskimi aktorami – w poetyce Kieślowskiego; albo spot Guinnessa w reżyserii Jonathana Glazera o sile wyrazu produkcji Leni Riefenstahl…

Podczas Nocy Reklamożerców zaprezentowano całą serię reklam szwajcarskich papierosów Parisienne (BAT), wyreżyserowanych przez znanych twórców kina. Podobno powstało 12 spotów (wyświetlanych potem w kinach). Koncern dał wolną rękę wszystkim reżyserom, podobnie jak to (później) uczyniło BMW w swojej słynnej serii filmów publikowanych w Internecie. Chyba udało mi się znaleźć wszystkie.
Poniżej prezentuję dwa z nich, do pozostałych zaś odsyłam linkami do YouTube.

Bracia Coen

Emir Kusturica

Przy okazji widać różnicę między reklamą reżyserowaną przez Kusturicę, a spotem, w którym twórcom wydaje się, że sięgają po jego poetykę.

Pozostali reżyserzy to: Roman Polański, Jean-Luc Godard i Anne-Marie Miéville, David Lynch, Giuseppe Tornatore, Enki Bilal, Wim Wenders, Marc-Henri Wajnberg, Robert Altman i Oliver Paulus.

To rzeczywiście reklamy dla koneserów. Wyżej wymienieni twórcy raczej nie gwarantują łatwej rozrywki. Palacze zaś – no cóż, kiedyś niemal w każdym filmie papieros obrastał w znaczenia, brutalnie odebrane mu ostatnimi laty przez poprawność polityczną i modę na ekologię; dla palaczy Parisienne są one synonimem wyrafinowania. Znani reżyserzy dają im kredyt zaufania własnym, oficjalnie podawanym nazwiskiem. To więcej niż prosty aktor zapraszany do reklamy.

1 thought on “Wyrafinowanie palacza”

  1. to były piękne czasy, gdy papierosy można było reklamować w tv… paczki nie miały health warningu…

    niemniej jednak, szkoda że takie ładne reklamy dotyczyły niestety papierosów..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.